Toastmaster/toastmadamens skicklighet kan vara den avgörande faktorn till ett lyckat bröllop och fest. Detta är någon som ni utser i ett tidigt stadium och presenterar redan från början i er inbjudan, då vet alla gäster vem de ska vända sig till om de vill hålla tal, sjunga eller på annat sätt göra något roligt i samband med middagen.
En Toastmasters uppgift är att hålla ett ”bra flyt” genom middagen. Normalt börjar dennes uppgift långt innan festdagen. En Toastmaster kan kontakta alla gästerna för att bjuda in till att hålla tal. Detta gör det enklare att planera när i tid talen ska vara under middagen. Ibland kan det bli så många tal att man helt enkelt får dela upp dem vid olika middagar under resan.
Så trevligt och roligt som möjligt
En Toastmaster bör också sätta några regler för talen. För att en middag ska bli så trevlig och rolig som möjligt bör till exempel alla tal vara:
Väl inövade, för att inte behöva läsa innantill. Det bästa är att hålla talet för sig själv några gånger, exempelvis framför en spegel.
Ha en ”röd tråd” genom hela talet. Börja med något roligt som i slutet ”knyts ihop” med en knorr. Om du vill visa bilder, testa flera gånger på en dator så att du är helt säker på hur bilderna ska visas och hur datorn/programmet fungerar.
Om det ska vara någon sång där alla gästerna ska vara med, se till att alla texter finns utdelade i god tid innan för att undvika en paus. Man kan också utse en person vid varje bord eller för två bord som är ansvarig att snabbt dela ut eventuella sånghäften (om de ska var en överraskning för brudparet).
Under bröllopet är det Toastmastern som ser till att det finns eventuella rosenblad att slänga på brudparet efter vigseln. Det kan vara bra att veta att normalt får man numera inte slänga ris eftersom fåglar äter av det och det och blir uppsvällda. Det är också Toastmasterns uppgift att ”visa vägen” och se till att gästerna vet vad som gäller och vart de ska ta vägen mellan ceremonin och middagen. Normalt försvinner brudparet iväg för fotografering och Toastmastern tar gästerna till fördrinken. Därefter är det Toastmastern som meddelar att det är dags att gå och sätta sig.
MELLAN RÄTTERNA
En Toastmaster ska lägga upp talarprogrammet och gå igenom detta med köket så att talen hålls mellan rätterna. Tal hålls efter att rätten dukats ut och innan nästa rätt serveras men det är helt normalt att Toastmastern ”börjar påannonsera” medan de sista tallrikarna tas bort från borden. Normalt håller man tre till fyra tal mellan varje rätt och man har färre tal i början och fler tal mot slutet av middagen. Under efterrätten kan man också samla ihop flera tal.
Talarordningen är enligt tradition att Toastmastern inleder med ett välkomnande enligt ovan. Brudskål - Det är en skål för de nyblivna makarna. Den hålls när de just anlänt till middagen för att önska dem lycka till i livet. Det räcker med att säga något kort i stil med "Skål för brudparet" eller "Lisa och Anders tillönskas en sagolik framtid, för de nygifta och deras framtida lycka höjer vi våra glas till en brudskål!" efter det passar det utmärkt att hurra för brudparet. Ett fyrfaldigt leve".
Välkomsttal - Toastmastern
Brudens far
Brudgummens far
Brudens och/eller brudgummens mamma
Brud/brudgum tal till sina respektive
Äldre gäster
Syskon
Bestman, marskalk och tärnor
Övrig släkt
Vänner och arbetskollegor
Videohälsningar och liknande
Tacktalet från Toastmastern
Tacktal bröllopsparet
Det är inte tradition i Sverige att brudpar håller tal till varandra men det är vanligare numera och det bör hållas mot slutet av middagen.
Det är också vanligt att någon håller ett tacktal. Om man ska hålla sig helt till traditionen är det brudens mors bordskavaljer som ska hålla detta.
Toastmasterns nära dialog med oss
Under festen kommer Toastmastern att ha en nära dialog med våra representanter på plats så att allt flyter på. Viktigast är att Toastmastern känner till sin roll, att denne har satt upp talarlistans ordning och att Toastmastern har ”utbildat” alla som ska hålla tal. Inget är så minnesvärt som en fantastisk middag med lättsamma lagom långa tal. Det kan lätt bli ett lika tråkigt minne med talare som läser innantill och stakar sig i 20 minuter.